Doradca w wyborach. Doradca polityczny. PR-owiec. Spin doktor. Doradca wyborczy. Pasja, zawód, przyszłość

Osoby zajmujące się szeroko pojętym marketingiem politycznym zwane bywają również spin doktorami lub szarymi eminencjami kampanii wyborczych. W przeciwieństwie do szefów sztabów raczej są mało widoczne, ukryte w cieniu liderów i przywódców politycznych. Najczęściej działają na zasadzie konsultingu,  doradztwa politycznego. Pomagają w ustalaniu strategii politycznej, dostosowują taktyki, dobierają odpowiednie narzędzia marketingu politycznego, wykorzystują skutecznie marketing internetowy, a nawet szkolą z zupełnie podstawowej wiedzy dotyczącej autoprezentacji i wystąpień publicznychkreacji wizerunku itd. Z racji, iż kampania wyborcza jest niezwykle wymagającym okresem są dodatkowo wspierani przez trenerów, instruktorów, coachów politycznych i dziesiątki podwykonawców.

Do czego przydaje się PR – owiec?

Zazwyczaj pracuje obok kandydata i szefa sztabu wyborczego. Katalog działań doradcy w wyborach jest niezwykle szeroki i zależy od zakresu zamówionych usług. Niemniej wśród kluczowych i bardzo technicznych elementów bardzo często:

  • udziela wskazówek z zakresu wizerunku kandydata i jego zdolności prezentacyjnych,
  • tworzy strategie i taktyki wyborcze,
  • pisze scenariusze reklam wyborczych (na przykład spotów),
  • przygotowuje propozycje tekstów (program, hasła, artykuły),
  • konsultuje poszczególne materiały wyborcze (ulotki, plakaty, bilbordy)
  • pomaga w zarządzaniu sztabem wyborczym i koordynuje działania,
  • dba o zakres informacji trafiających do mediów,
  • planuje spotkania z wyborcami oraz inne eventy.

Ponadto potrafi pokazać nowe sposoby działań. Poddaje pod wątpliwość dotychczasowe aktywności. Szuka lepszych rozwiązań. Potrafi sprowokować do zmiany przyzwyczajeń. Nie boi się mówić o brakach w zasobach. Skieruje uwagę na błędy wizerunkowe, niespójności. Czasem będzie upierał się, aby polityk nie wykonywał pewnych czynności chroniąc się przed wpadkami, gafami, sytuacjami kryzysowymi itd.

Trzeba powiedzieć dosadnie: marketing wyborczy nie jest zawsze lekiem! Chyba nic nie zastąpi inteligencji politycznej, zmysłu, intuicji i doświadczenia. Dlatego również konsultant polityczny nigdy nie będzie alfą i omegą, ostateczną wyrocznią, lecz skutecznym obserwatorem zewnętrznym, potrafiącym przynieść świeże spojrzenie na dotychczasowe strategie.

Jakiego doradcy szukać?

W mojej ocenie nie powinien być na stałe związany z jedną siłą polityczną, gdyż po pewnym czasie może zacząć żyć jej problemami. Przecież za najistotniejsze należy uznać jego obiektywizm, zdolność do trzeźwej oceny posiadanych możliwości i poszukiwania skuteczniejszych strategii politycznych, sposobów jak wykorzystać marketing sprzedażowy.

Choć trzeba podkreślić, że etyka w polityce jest tematem bardzo trudnym. Tym samym wybierając osobistego doradcę trzeba pamiętać, że dysponuje on szeroką wiedzą, zakulisowymi informacjami. Dlatego powinien działać w duchu wysokich standardów etycznych.

Z mojej perspektywy rezygnacja nawet z kilku zleceń na poczet dłuższej współpracy może przynieść znacznie większe korzyści, zaufanie i markę. Świadczy o dużej jakości, która prędzej czy później przynosi odpowiednie wynagrodzenie.

Z doświadczenia wiem, że taka osoba powinna również nieustannie poddawać się szkoleniom, kursom, powiększać własny warsztat. Dobrze jeśli kończył studia marketingowe, jednak to nie tylko książki są podstawą jego wiedzy, lecz na przykład doświadczenia zdobyte na rynku biznesowym windują PR polityczny na zdecydowanie wyższy poziom. Obcowanie z wieloma środowiskami politycznymi, kandydatami w różnym wieku o odmiennych doświadczeniach politycznych to wyjątkowo cenna szkoła.

Ile kosztuje prywatna pomoc?

Drugą sprawą są koszty. Za ile będzie pracowała taka osoba? Na pewno nie będą to małe pieniądze, zwłaszcza, gdy od doradcy politycznego oczekuje się działań na wyłączność. Trudno się nie zgodzić, że prowadzenie kilku kandydatów w jednym czasie jest zadaniem skomplikowanym, jednak przynoszącym zauważalne dochody. Niemniej żadna osoba posiadająca sukcesy, doświadczenie i wiedzę nie będzie tania i łatwo dostępna.

Zdecydowanie lepiej wybrać człowieka który zna się na polityce, pracował w innych sztabach wyborczych, kończył studia marketingowe, politologiczne lub podobne – w przeciwieństwie do doradców typowo z rynku biznesowego nie trzeba będzie mu tłumaczyć pewnych niuansów z życia politycznego i teorii polityki oraz uświadamiać o występowaniu dziesiątek ograniczeń, o których przecież nie mówi się w typowej działalności komercyjnej. Marketing w firmie to zupełnie inna praca. Często typowy marketing sprzedażowy nie przynosi pożądanych efektów podczas kampanii wyborczej.

Niemniej należy szacować, że wynagrodzenie doradcy politycznego nie będzie niższe od 100 zł za godzinę pracy, gdyż przyjmuje się, iż jest to podstawowa i najniższa stawka na rynku szkoleniowym. Oczywiście jest to punkt wyjścia i w zależności od doświaczenia specjalisty, zainteresowania jego ofertą czy czasu zamówienia usługi (zwłaszcza w trakcie kampanii wyborczych) koszty mogą być zdecydowanie wyższe. Także warto pamiętać, iż istnieje możliwość uzyskania niższej ceny, kiedy zamawiamy doradztwo polityczne z wyprzedzeniem, w większych pakietach godzinowych oraz polecając innym danego specjalistę.

Kwestią godną podkreślenia jest jednak poziom zaskoczenia wielu polityków kosztami korzystania z profesjonalnych usług doradczych. Widać, że rynek polityczny w dużej mierze nastawiony na wolontariat, społeczną darmową aktywność, jeszcze jakiś czas będzie uczył się, że specjalizacja i jakoś to znaczne koszty.

Dlaczego warto zatrudnić dobrego doradcę politycznego?

Trzeba powiedzieć jasno, to wyjątkowa praca wymagająca niezwykłej kreatywności, wiedzy, doświadczenia. Jednak kampania prowadzona z pomocą profesjonalisty obdarzonego pasją i zaangażowaniem przynosi świetne rezultaty, chroni przed wieloma wpadkami, błędami, ryzykowanymi decyzjami, oszczędza cenny czas i chroni kandydata przed zbędnymi wydatkami – mówiąc wprost, jest inwestycją, która się bardzo opłaca!

Potrzebujesz więcej informacji?

Zapraszam również do zapoznania się z innymi wpisami dotyczącymi finansowania kampanii wyborczychcoachingu politycznegobudowania wizerunkuautoprezentacji i wystąpień publicznych, najskuteczniejszych sposobów wyboru szkoleń i najlepszych trenerów oraz z moją ofertą doradztwa z marketingu politycznegocoachingu politycznego i prowadzenia kampanii wyborczych!

Zobacz z jakich kursów możesz skorzystać przygotowując się do kampanii wyborczej!


Jak wygrać wybory samorządowe | parlamentarne | na prezydenta | wójta | radnego

Dowiedz się, jak zaplanować i prowadzić kampanię wyborczą, kreować wizerunek polityczny oraz dobrać najskuteczniejsze formy reklamy ATL i BTL, aby start zakończył się pełnym sukcesem!

WIĘCEJ


Autoprezentacja – szkolenie indywidualne, szkolenie wewnętrzne dla sztabów, szkolenie grupowe

Dowiedz się jak stworzyć świetną prezentację, przygotuj argumenty, poznaj sposoby na zmniejszenie stresu!

WIĘCEJ


 

Marketing polityczny – szkolenie indywidualne, doradztwo dla sztabów wyborczych, szkolenie dla partii politycznych

Jak prowadzić działania marketingowe w trakcie kampanii oraz w okresie międzywyborczym?

WIĘCEJ


Kreowanie wizerunku – szkolenie indywidualne, doradztwo dla firm, szkolenia wewnętrzne, szkolenia otwarte

Jak skutecznie kreować wizerunek osobisty i firmowy?

Obecnie posiadanie firmy, dobrego pomysłu i produktu to za mało. Dowiedz się, jakich narzędzi użyć, aby prowadzić efektywną promocję Twojego biznesu.

WIĘCEJ


 

Zamawiam!

Zapisz się do naszego newslettera

[FM_form id="1"]

FORMULARZ KONTAKTOWY