Jak kreować wizerunek? Kreowanie wizerunku biznesowego, politycznego i osobistego

Należałoby rozpocząć od tego czym w ogóle jest wizerunek? W uproszczonej wersji wizerunek to obraz przedmiotu podlegającego obserwacji. Jego specyfika polega na tym, że powstaje w umyśle odbiorcy. Dlatego też jest niezwykle subiektywny. Jedna osoba może być postrzegana przez setki innych ludzi w zupełnie inny sposób. Z kolei każda z tych osób może zwrócić uwagę na inny element (strój lub jakąś jego część, gesty, kolor czy wygląd skóry, wzrost, używane słownictwo, wyrażenia itd.). Tym samym kreujemy w swojej głowie unikatowe wyobrażenie o pewnej osobie, przedmiocie itd.

Jak zmienić swój wizerunek?

Zmiana wizerunku to proces przejścia od tego co masz, kim jesteś, a co najważniejsze jak widzi Cię otoczenie do momentu, kiedy ludzie będą postrzegali Cię zgodnie z Twoim życzeniem.

Zazwyczaj kreowanie wizerunku w mojej praktyce zawodowej rozpoczyna się od zbadania potrzeb, chęci, wymagań klienta i zwymiarowaniu wizerunkowego celu. Po określeniu tych wskaźników dobieramy odpowiednie narzędzia, które umożliwią osiągnięcie wymaganego efektu wizerunkowego.

Kto i co zmienia w wizerunku?

Pozostaje pytanie, co chcemy zmienić i w jakim stopniu. Prowadzeni przeze mnie klienci najczęściej oczekują, aby otoczenie postrzegało ich jako ludzi godnych zaufania, ale przy tym silnych o kompetencjach przywódczych i liderskich. Może to wynikać w prostej linii z charakteru zawodowego i stanowisk jakie wypełniają: przedstawiciele biznesu, indywidualni przedsiębiorcy, doradcy klienta, przedstawiciele handlowi, sprzedawcy, dyrektorowie, kadra menadżerska i zarządzająca, politycy, aktywiści czy naukowcy. Zdarza się, że pragną wydobycia mocnych stron, skutecznego wykorzystywania predyspozycji oraz ukazania ich otoczeniu.

Czasem  pojawiają klienci „twardzi” z natury, których cechy osobowości pozwalały na osiąganie celów, jednak bez sympatii otoczenia. Wówczas konieczne jest zastosowanie narzędzi rozmiękczających, które „uczłowieczą” wizerunek klienta.

Jakich narzędzi użyć w zmianach wizerunkowych?

W dużej mierze zależy to od kierunku i stopnia pożądanych zmian. Wydaje się, że najmniej inwazyjne są podstawowe szkolenia z zakresu autoprezentacji, kiedy klienci pragną popracować nad zdolnościami do przemawiania, prowadzenia prezentacji, rozmów i negocjacji biznesowych czy kontaktów z mieszkańcami i wyborcami – w przypadku polityków. Skupiamy się wówczas  nad kontrolą mowy ciała, konstruowania wypowiedzi, zdolnością do ich perswazyjnego zastosowania, przekonania, zaskarbienia czy nawet zauroczenia audytorium.

Niejednokrotnie konieczne są jednak działania zmierzające do korekty wyglądu poprzez dobranie korzystniejszego stroju, galanterii, dodatków, fryzury czy make-upu. Dalsze i zdecydowanie trudniejsze aktywności obejmują poważniejsze zmiany zachowań, postaw, negatywnych przyzwyczajeń i nawyków.

Jednak najtrudniejsze są kampanie promujące wizerunek, kiedy poza wcześniej wymienionymi działaniami naszym zadaniem jest implementacja pewnego obrazu w grupach docelowych odbiorców. Najwyraźniej jest to widoczne w trakcie kampanii wyborczych, kiedy każdy z nas obserwuje nowe zdjęcia, plakaty, bilbordy, strony internetowe, wizytówki, spoty radiowe i telewizyjne, spotkania i eventy medialne oraz dziesiątki innych elementów utrwalających wizerunki.

Wizerunek a rzeczywistość?

Ważne, aby całość takich działań charakteryzowała się spójnością, odwzorowywały prawdziwe cechy osobowościowe, ukazywały rzeczywiste zdolności, a umożliwiały pracę nad pewnymi słabościami i defektami wizerunkowymi. Kluczowe jest niedopuszczenie do sytuacji, aby wykreowany wizerunek rozmijał się z człowiekiem, tworząc nieprawdziwy, oszukańczy twór – takie działanie nazywamy Efektem Ottingera.

Warto wtedy zastanowić się nad dodatkową pomocą w postaci coachingu wizerunku, który umożliwi pracę na głębszych pokładach i skuteczniejsze ujawnienie własnego wnętrza w sposób pożądany przez nas, ale również akceptowany wśród innych ludzi.

Jak długo trwa zmiana wizerunku i ile to kosztuje?

Odpowiedź zależy od kilku czynników: stopnia pożądanych zmian, zakresu promocji wizerunku, posiadanego czasu czy zasobności finansowej. Jak pokazują kampanie wyborcze – zwłaszcza te przygotowywane na ostatnią chwilę zdarzało się, że od pierwszej rozmowy do wykreowania pełnego pakietu wizerunkowego mijały zaledwie trzy – cztery tygodnie. Rzecz jasna nie polecam takich działań, bo wymagają one niezwykłej motywacji, olbrzymiej pracy oraz uruchomienia znacznych pokładów finansowych.

Z kolei osoby, którym nie zależało na szybkiej promocji medialnej potrafiły przejść systematyczny proces od treningu prezentacyjnego, dostosowanie i stworzenie spójnej strategii wizerunkowej aż po merytoryczną, kilkumiesięczną kampanię promocyjną o ogólnopolskich zasięgach.

Jak łatwo się domyślić pierwsza opcja była zazwyczaj szybka, kosztowna i bardziej ryzykowna. Druga pozwala na przemyślany trening, rozłożenie pomysłów i kosztów na dłuższy czas. Jednak decyzja co do zakresu, tempa zależy oczywiście od klienta. Niemniej „zabawy” z wizerunkiem nie należą do działań najtańszych, gdyż godzina pracy ze specjalistą to koszt minimum 100 zł.

Kto pomoże w zmianie wizerunku?

Na pewno chęć, motywacja i zaangażowanie podmiotu zmian jest niezbędne. Poza tym należy poświęcić sporo czasu na naukę nowych umiejętności. Niezwykle użyteczne może być zaplecze bliskich osób, które udzielą wsparcia. W przypadku szerszych kampanii konieczne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza podwykonawców: fotograf, informatyk, makijażystka czy zaprzyjaźniona firma poligraficzna, która będzie w stanie zmaterializować nasze pomysły.

Całość zasobów dopina czynnik ludzki w postaci dobrego, doświadczonego specjalisty ds. kreowania wizerunku, który pomoże w spójnym zastosowaniu wszystkich elementów i niezależnym, krytycznym okiem zadba o jakość całego procesu kreowania wizerunku.

Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń bezpośrednio i przejdź swój pierwszy trening z indywidualnym doradcą!

 

Zapraszam również do zapoznania się z innymi wpisami dotyczącymi finansowania kampanii wyborczychcoachingu politycznegobudowania wizerunkuautoprezentacji i wystąpień publicznych, najskuteczniejszych sposobów wyboru szkoleń i najlepszych trenerów.

Zobacz z jakich kursów możesz skorzystać w procesie zmiany wizerunku!


Jak wygrać wybory samorządowe | parlamentarne | na prezydenta | wójta | radnego

Dowiedz się, jak zaplanować i prowadzić kampanię wyborczą, kreować wizerunek polityczny oraz dobrać najskuteczniejsze formy reklamy ATL i BTL, aby start zakończył się pełnym sukcesem!

WIĘCEJ


Autoprezentacja – szkolenie indywidualne, szkolenie wewnętrzne dla sztabów, szkolenie grupowe

Dowiedz się jak stworzyć świetną prezentację, przygotuj argumenty, poznaj sposoby na zmniejszenie stresu!


Kreowanie wizerunku – szkolenie indywidualne, doradztwo dla firm, szkolenia wewnętrzne, szkolenia otwarte

Jak skutecznie kreować wizerunek osobisty i firmowy?


Jak wygrać wybory samorządowe | parlamentarne | na prezydenta | wójta | radnego

Dowiedz się, jak zaplanować i prowadzić kampanię wyborczą, kreować wizerunek polityczny oraz dobrać najskuteczniejsze formy reklamy ATL i BTL, aby start zakończył się pełnym sukcesem!

WIĘCEJ


 

Marketing polityczny – szkolenie indywidualne, doradztwo dla sztabów wyborczych, szkolenie dla partii politycznych

Jak prowadzić działania marketingowe w trakcie kampanii oraz w okresie międzywyborczym?

WIĘCEJ

Uwaga: Skorzystaj ze specjalnej możliwości dla nowych klientów! W przypadku procesów treningowych rozpoczętych do końca grudnia 2017 roku 50% zniżki na pierwsze spotkanie indywidualne!

Zapytaj także o ofertę dla firm!

Masz więcej pytań. KliKNIJ DZWONIĘ

 

 

Zapisz się do naszego newslettera

[FM_form id="1"]

FORMULARZ KONTAKTOWY