Jak prowadzić kampanię wyborczą?

Jak prowadzić kampanię wyboczą, aby wygrać wybory? To pierwsze pytanie wielu klientów, którzy zgłaszają się do mnie przed wyborami. Odpowiedź nie jest trudna – pracować, pracować i jeszcze raz pracować. Jednym politykom zdobycie upragnionego poparcia i głosów zajmuje kilka miesięcy, innym lata, jeszcze inni nigdy nie osiągnął satysfakcjonującego poparcia i taka jest niestety prawda.

  1. Zacznij tak wcześnie, jak to możliwe.

W większości wypadków najważniejszy problem polega na fakcie, że kandydaci zaczynają myśleć o skutecznej kampanii wyborczej dopiero na chwilę przed elekcją. Jak łatwo przewidzieć w wielu wypadkach efekty działań „na ostatnią chwilę” zazwyczaj przynoszą słabe rezultaty, są wręcz opłakane. Oczywiście można stworzyć kampanię w 2-4 miesiące, jednak później widzimy tragiczne wytwórstwo marketingowe, które rzadko ma coś wspólnego z profesjonalizmem. Wystarczy popatrzeć na kampanie reklamowe dużych koncernów samochodowych czy operatorów telefonicznych, kiedy obserwujemy nawet kilkuletnie cykle promocyjne – spójne, oparte na badaniach i ciągłej analizie potrzeb użytkowników, elastyczne i dynamiczne.

Trzeba zadać sobie pytanie, jakie posiadam osiągnięcia, aktywności, poparcie, rozpoznawalność, które pozwalają mi myśleć o działalności politycznej? Dlatego zapamiętaj pierwszy filar skutecznej kampanii – ROZPOCZNIJ PRZYGOTOWANIA JAK NAJWCZEŚNIEJ, minimum rok, dwa lata przed wyborami.

  1. Określ cel i efekt

Można wygrać  nie uzyskując jednak odpowiedniego efektu w postaci dużego zaufania społecznego, pozytywnie skonstruowanego wizerunku wśród elektoratu czy dobrych relacji np. z Radą Miasta czy przyszłym otoczeniem politycznym. Równocześnie celem startu nie musi być wcale wygrana, lecz realizacja długofalowego planu zmierzającego do zbudowania potrzebnej rozpoznawalności, poszerzenia kontaktów itd. Zastanów się, co tak naprawdę chcesz osiągnąć w najbliższej kampanii, a czego nie chcesz popsuć (dotychczasowego zaufania, dobrego wizerunku, posiadania opinii osoby apolitycznej itd.). Drugi filar skutecznej kampanii wyborczej – OKREŚL JASNO CEL I EFEKT.

  1. Przeanalizuj własne zasoby

W pojedynkę bardzo ciężko osiągnąć sukces. Dlatego popatrz realnie na własne zasoby na wejściu do kampanii, które mogą być niezwykle ważne:

  1. Doświadczenie polityczne, osiągnięcia i rozpoznawalność
  2. Wielkość zaplecza osobowego
  3. Posiadane zabezpieczenie finansowe

W mojej ocenie za najważniejsze trzeba uznać doświadczenie i pozycję polityczną, gdyż to one często dają bardzo dużą wiedzę i dobry punkt startowy. Często kandydaci mają różnorodne wnioski i dorobek po poprzednich kampaniach, które mogą mieć pozytywny wpływ na podejmowane działania. Z kolei osoby startujące pierwszy raz dobrze jeśli cieszą się społecznymi osiągnięciami, rozpoznawalnością i zapleczem zwolenników, co nie zastąpi doświadczenia politycznego, lecz niejednokrotnie zapewnia świetny punkt wejścia. Warto zastanowić się również nad poziomem własnych kompetencji miękkich i wizerunkowych, nad którymi trzeba rozpocząć pracę znacznie wcześniej: poziom zdolności prezentacyjnych, prowadzenie rozmów z wyborcami, udzielanie wywiadów radiowych, telewizyjnych i internetowych, praca nad wizerunkiem zewnętrznym czy marką osobistą w Internecie.

Może okazać się, że niezwykle przydatne będzie posiadanie zaplecza politycznego, pomoc doświadczonych działaczy czy obecne notowania partii, z której listy startuje dana osoba. Nie mniej ważne jest wsparcie osób najbliższych, rodziny, dzieci, przyjaciół i znajomych – ludzi, na których możesz liczyć. Pamiętaj, że mieszanie kompetencji różnych osób też może nastręczyć poważnych problemów. Dlatego określ na długo przed kampanią, kto będzie szefem i Twoją „prawą ręką” i podejmie najlepsze decyzje? Kto zajmie się budżetowaniem kampanii? Kto będzie odpowiadał za wybór, zamawianie i dystrybucję materiałów reklamowych? Czy posiadasz zewnętrznego doradcę, który przygotuje Cię wizerunkowo?

Oczywiście nie można zapominać o kwestiach budżetu. Dlatego zadbaj wcześniej o finanse własne, poproś osoby z zewnątrz o zaufanie i wpłaty na rachunek komitetu. Dojazdy, materiały reklamowe, przygotowanie spotkań – to wszystko kosztuje!

Trzeci filar skutecznej kampanii – SPÓJRZ KRYTYCZNIE NA WŁASNE ZASOBY.

  1. Ustal strategię i taktykę

Brak przemyślanej strategii i taktyk wyborczych może powodować, że działania będą niespójne, „szarpane”, nieterminowe, a ich skuteczność będzie przypadkowa na zasadzie „robimy i zobaczymy co będzie, może się uda”. Tak oczywiście można wygrać wybory, jednak raczej zawdzięczamy to pewnemu dobremu pomysłowi, koniunkturze politycznej czy szczęściu – świetnie jeśli nam wszystkie te czynniki sprzyjają jednak bez długofalowego pomysłu możemy być niemiło zaskoczeni. Zatem dowiedz się, na ile można ocenić Twoją rozpoznawalność. Dokonaj analizy okręgu. Dowiedz się jak najwięcej o konkurencji. Określ, kto należy do Twojego targetu (kto na Ciebie zagłosuje na pewno, kto może, a na jakie głosy musisz jeszcze długo popracować?).

Zastanów się, co Cię wyróżnia. Dlaczego wyborcy mają zaufać właśnie Tobie? Co tak naprawdę chcesz zrobić dla ludzi i jaki wynika z tego program? Suma tych odpowiedzi (i wielu wielu innych) przekłada się na wyraźne kierunki działań, które musisz podjąć. Czwarty filar – ZAPLANUJ STRATEGIĘ I TAKTYKI DZIAŁAŃ.

  1. Zaplanuj działania reklamowe

Dlaczego reklama zajmuje dopiero piąte miejsce w tej stawce? To proste. Reklama to pewnego rodzaju wisienka na torcie, która ma ukazać zespół pewnych cech polityka, które wynikają z dobrze przemyślanej strategii. Często problem polega właśnie na tym, że w kampaniach rozpoczyna się od reklamy, a dopiero później tłumaczy się sobie i wyborcom, co oznaczają hasła, określone reklamy, plakaty i teksty. Dlatego najpierw określ cele, zasoby, kompetencje, program, strategię i dopiero później przenieś całość na przykuwające uwagę, dobrze zaprojektowane materiały wyborcze. Piąty filar – UŻYWAJ NARZĘDZI PROMOCYJNYCH, KTÓRE PRZYBLIŻAJĄ DO CELU.

  1. Podsumowanie kampanii

Po zakończeniu kampanii wyborczej warto pamiętać o osobach, które pomogły w osiągnięciu celu – należą im się podziękowania. Ponadto konieczne jest dokonanie podsumowań merytorycznych (ostateczna analiza kosztów kampanii w stosunku do osiągniętych rezultatów i rzecz jasna rozliczenie budżetu; określenie skuteczności poszczególnych narzędzi i wyciągnięcie wniosków na przyszłość; pogłębiona analiza popełnionych błędów). Oczywiście rzecz najważniejsza – PAMIĘTAJ o własnych obietnicach i ich realizacji! Szósty filar – ZAMKNIJ ODPOWIEDNIO KAMPANIĘ.

Podsumowując:

Jeżeli nie masz jasno określonego celu i efektu działań Twojej politycznej działalności i spójnej wizji jej efektów, nie posiadasz przeprowadzonej analizy zasobów (przygotowanego zaplecza zaufanych osób, podwykonawców i adekwatnych finansów), Twoja rozpoznawalność jest minimalna, nie dysponujesz jeszcze harmonogramem działań oraz nie masz choćby wstępnie przemyślanych materiałów reklamowych (programu, haseł, ulotek, plakatów czy zakresu obecności w social mediach) to przed Tobą jeszcze bardzo dużo pracy i dzwoń do mnie jak najszybciej!

Zobacz z jakich kursów możesz skorzystać przygotowując się do kampanii wyborczej!


Jak wygrać wybory samorządowe | parlamentarne | na prezydenta | wójta | radnego

Dowiedz się, jak zaplanować i prowadzić kampanię wyborczą, kreować wizerunek polityczny oraz dobrać najskuteczniejsze formy reklamy ATL i BTL, aby start zakończył się pełnym sukcesem!

WIĘCEJ


Autoprezentacja – szkolenie indywidualne, szkolenie wewnętrzne dla sztabów, szkolenie grupowe

Dowiedz się jak stworzyć świetną prezentację, przygotuj argumenty, poznaj sposoby na zmniejszenie stresu!

WIĘCEJ


 

Marketing polityczny – szkolenie indywidualne, doradztwo dla sztabów wyborczych, szkolenie dla partii politycznych

Jak prowadzić działania marketingowe w trakcie kampanii oraz w okresie międzywyborczym?

WIĘCEJ


Kreowanie wizerunku – szkolenie indywidualne, doradztwo dla firm, szkolenia wewnętrzne, szkolenia otwarte

Jak skutecznie kreować wizerunek osobisty i firmowy?

 

Zamawiam!

 

Zapisz się do naszego newslettera

[FM_form id="1"]

FORMULARZ KONTAKTOWY