Wystąpienia publiczne

Wystąpienia publiczne to chyba jedna z najmniej lubianych aktywności społecznych. Przynajmniej tak mówią moi klienci. Trudno się temu dziwić, jeżeli system edukacji w Polsce zupełnie pomija umiejętność publicznego występowania. Nie wliczając recytacji wierszy lub egzaminów ustnych, to w podstawach programowych brakuje przedmiotów zajmujących się komunikacją i zdolnościami prezentacyjnymi. Więcej można o tym dowiedzieć się na części kierunków społecznych oraz szkoleniach. Jednak jak podpowiada logika, to stanowczo za późno, gdyż do wieku 20 lat utrwala się wiele negatywnych umiejętności, przyzwyczajeń, a co najgorsze strachu przez publicznym występowaniem.

Kiedy występujemy publicznie?

Odpowiedź jest prosta – cały czas. Niezależnie czy jesteś w sklepie, rozmawiasz z kolegami w pracy lub szefem, idziesz na rozmowę kwalifikacyjną czy masz prelekcję przed 500 słuchaczami – pokazujesz się, mówisz, więc występujesz publicznie. Oczywiście kontekst wypowiedzi, jej forma i charakter odbiorców może się zmieniać, jednak jeżeli spotykasz się z ludźmi, to oznacza, że już jesteś zmuszony/a do publicznego występowania i podlegasz natychmiastowej ocenie.

Podstawowe formy wystąpień publicznych

Podstawową formą jest oczywiście zwykła rozmowa. Rozpoczynając od spotkania w przysłowiowym sklepie, ze znajomymi, rodziną (często niezwykle stresogenne bywają wypowiedzi, podziękowania i toasty w trakcie większych imprez). Kolejne związane są z obecnością w urzędach, kiedy musimy opisać i rozwiązać pewien problem. Dalej znajdują się wypowiedzi w ramach wykonywanego zawodu (rozmowa rekrutacyjna, prezentacje przed przełożonymi i zarządem, rozmowy pracownicze, delegujące i dyscyplinujące, aż po oficjalne reprezentowanie firmy). Każda z tych aktywności wymaga od Ciebie innych umiejętności – jednak również każda z nich należy do kategorii wystąpień publicznych.

Kto pomoże Ci przygotować się do publicznej wypowiedzi?

Najłatwiejszą opcją jest skorzystanie ze szkolenia z autoprezentacji i wystąpień publicznych. Tutaj gama możliwości jest duża od wyboru otwartego szkolenia, aż po polecane przeze mnie indywidualne szkolenia z prezentacji. Możesz dojechać do wybranego miasta na szkolenie w grupie lub skorzystać z treningu przez skype lub poprosić trenera o dojazd do Twojej pracy lub domu. Oczywiście ostatnia opcja jest najbardziej komfortowa, zapewnia Ci maksymalne wykorzystanie czasu, dopasowanie do kontekstu Twojej wypowiedzi (rekrutacja, negocjacje, prezentacja produktowa, odczyt, sprzedaż), poufność (pracujesz 1:1) i możliwość dynamicznej zmiany programu szkolenia, jeżeli wymaga tego Twoja sytuacja (np. pojawia się konieczność stworzenia zupełnie nowej prezentacji dla zarządu).

Podsumowanie

Obecnie istnieje konieczność ciągłego doskonalenia umiejętności autoprezentacyjnych, gdyż w każdym momencie życia jesteśmy oceniani za to, jak się prezentujemy oraz jak i co mówimy. Z całą pewnością nie jest proste, aby przełamać dotychczasowe lęki i rozpocząć pracę, jednak nie warto czekać na sytuację, kiedy na jednej wypowiedzi będzie spoczywała istotna dla Ciebie sprawa (np. podwyżka lub nowa ciekawsza praca), a zabraknie Ci wiedzy jak się przygotować.

Napisz do mnie lub zadzwoń i umów się na bezpłatną diagnozę, dzięki której dopasujemy optymalny Trening!

FORMULARZ KONTAKTOWY

Administratorem Twoich danych osobowych jest DRIM Piotr Dubiński. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z użytkownikami strony). Twoje dane będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Ci odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.