Prywatne komentarze i sugestie zmotywowały do nakreślenia pewnego porównania. Co lepiej wybrać – tanie lub bezpłatne szkolenie czy droższe formy rozwojowe. Mogą pojawić się różnorodne i często sprzeczne opinie w zależności od punktu widzenia, doświadczeń lub zasobności portfela. Niemniej skupmy się na wybranych argumentach ukazujących dwie strony tego problemu.

Skąd biorą się wysokie i niskie ceny szkoleń?

Pewnie nie jedna osoba czytająca ten wpis przypomina osobie sytuację, kiedy po przyjeździe do sprzedawcy zauważyła, że samochód „w okazyjnej cenie” w rzeczywistości zasadniczo różni się od opisu. Możemy wówczas usłyszeć „a czego Pan się spodziewał za takie pieniądze”. Podobnie niech nas nie zmyli zbyt tania oferta szkoleniowa, gdyż stałe koszty związane z przygotowaniem i obsługą szkoleń są bardzo wysokie, stąd za niska cena powinna budzić pewne zastanowienie.

Zatem na finalną cenę szkolenia składa się co najmniej kilka kluczowych składników. Firmowe opłaty stałe (opłaty media, wynajem powierzchni itd.), promocja, wynagrodzenie trenerów i ogólny zysk właścicieli firmy czy obecny popyt na pewne. Suma tych elementów musi być podzielona przez wszystkich uczestników, czy to w trakcie szkoleń grupowych, pokazowych, specjalistycznych, czy doradztwa indywidualnego.

Z drugiej strony istnieją młode firmy, mało doświadczone, które oferują niskie ceny aby wejść na rynek i przełamać masę krytyczną. Często spotykam również trenerów, którzy wybierają opcję masową – dużą ilość nisko płatnych propozycji (często wygrywanych w przetargach gdzie kluczowym czynnikiem jest najniższa cena), które w sumie dają odpowiedni dochód.

Co tracę na tanim szkoleniu?

Rzadko zdarza się, aby bezpłatne szkolenia zawierały pełny produkt. Najczęściej stanowią pewną zachętę do wejścia w dalszą współpracę czy zakup ze standardowej oferty. Druga sprawa to ewentualna strata czasu. W części przypadków mimo zachęcających opisów możesz trafić na słabszy program czy mniej doświadczonego trenera a niestety również niższą jakość. Jednak dzięki temu również zwiększasz swoją wiedzę i później świadomiej wydajesz pieniądze. Także nawet pozornemu niezadowoleniu towarzyszy korzyść wynikająca z większego doświadczenia, wiedzy i szerszego spectrum porównań.

Co zyskuję kupując droższego trenera?

Oczywiście nie zawsze ale powinniśmy dostać gwarancję wyższej jakości. Niemniej jeżeli jej nie otrzymamy przynajmniej mamy prawo do domagania się uzupełnienia wiedzy, dopowiedzenia brakujących treści czy nawet zwrotu części pieniędzy.

Druga kwestia to marka szkoleniowca czyli pewna obietnica cech produktu, których możemy domniemywać, oczekiwać i egzekwować. Trener posiadający dobre rekomendacje, człowiek znany inwestujący środki w promocję i własny wizerunek, posiadający grono zwolenników, polecany z dużym prawdopodobieństwem będzie dla nas cenniejszą i pewniejszą inwestycją. Pewność zakupu jest zdecydowanie większa, jednak wypracowanie powyższych profitów kosztuje wiele czasu, zaangażowania i niejednokrotnie pieniędzy dlatego zapłacimy więcej.

Oczywiście nie jest tak zawsze, gdyż używając trywialnego porównania możemy kupić szampon polecany przez wielu znajomych, a akurat my jesteśmy uczuleni na pewien jego składnik. Tym samym mimo opinii wielu może nam nie przypaść do gustu firma szkoleniowa, wybrany trener lub coach. Co nie zmienia faktu, że przynajmniej na wejściu mamy większą gwarancję dobrego produktu.

Co możesz zrobić?

W mojej ocenie warto jest korzystać z różnych form: tanich szkoleń, bezpłatnych warsztatów i oczywiście płatnych form rozwojowych. Grunt to posiadanie wiedzy, dokonywanie świadomych porównań oraz cenienie własnego czasu i portfela.

Mówiąc wprost – klient wymagający, posiadający sporą wiedzę, będący bywalcem szkoleń powinien wybierać oferty specjalistyczne i pracę indywidualną, aby wynosić swoje kompetencje na wyższy poziom i nie tracić czasu.

Osoby rozpoczynające pracę nad własnym rozwojem dobrze jeśli poznają rynek krok po kroku inwestując stopniowo więcej czasu i własnych pieniędzy. Ważne aby robić to w sposób przemyślany, świadomie, myśląc również kategorią zawartości własnego portfela.

Mam nadzieję, że pomogłem Ci w dokonaniu trafnych wyborów.

Zapraszam również do zapoznania się z moją ofertą najnowszych szkoleń oraz propozycjami dotyczącymi kreowania Twojego wizerunkupromocji czy coachingu!

Zapraszam serdecznie do kontaktu.