Wystąpienia publiczne mają swoje zasady i nie jest to tylko wybór i porządkowanie wypowiedzi. W takcie tworzenia prezentacji warto skupić się na kwestiach retorycznych i sposobach prezentacji. W tym miejscu bardzo ważne będzie naturalne zachowanie, wprowadzenie odrobiny humoru i luzu, bajkopisarstwo, „mówienie ciałem” a także zdolność do kontaktu ze słuchaczami.
Weź dostęp do bezpłatnego szkolenia!
Przejdź do pierwszej części wpisu i poznaj najważniejsze zasady autoprezentacji!
Wprowadź humor
Nawet jeżeli mówisz przed grupą specjalistów i od Twojej prezentacji wymaga się maksymalnego nasycenia wartościową treścią, to musisz pamiętać o naturalności, odrobinie luzu i humoru. Jeżeli tylko sytuacja na to pozwala, to podstawą będzie uśmiech. Ludzie doceniają żarty prezentera z samego siebie, własnych przywar, nie udanych działań, porażek. Krótka anegdota potrafi świetnie nastroić odbiorców, uzyskać skupienie i zaciekawienie ludzi już na początku prezentacji.
Storytelling to Twój przyjaciel
Część osób nazywa tę umiejętność bajkopisarstwem lub wodolejstwem. Jednak zdolność nie zreferowania tylko opowiedzenia o czymś to prawdziwa sztuka. Opisując dany przykład należy stworzyć pewną historię, nakreślić kontekst zdarzeń, wyrysować przebieg oraz zakończyć dobrą puentą. Nawet jeżeli taka wypowiedź będzie trwała dłużej o minutę, to ludziom jest zdecydowanie łatwiej wyobrazić sobie wszystko, zwizualizować opowiadany przykład, odnaleźć się w nim a później zastosować we własnym życiu, firmie, pracy. Po prezentacji usłyszysz: „Nie zdawałem sobie sprawy, że zrobienie tego dobrze wymagało od Pana tyle pracy. Ale teraz już wiem na co uważać, bo u mnie w firmie jest tak samo (…)”.
Pamiętaj o zasadzie wzrok-gest-słowo
Odnosimy się tutaj do podstaw mowy ciała. Aby Twoja wypowiedź angażowała ludzi musisz mieć z nimi kontakt. Można go osiągnąć na wiele sposobów, jednak kluczowe jest aby zdecydowaną większość prezentacji patrzeć ludziom w oczy. Nie jest to proste, bo łatwiej jest czytać z własnych slajdów lub kartki. Łatwiej bywa kierować wzrok
w podłogę lub własny komputer. Jednak każda z takich chwil sprawia, że w prezentacji uczestniczysz ze sobą i dla siebie. Nie widzisz reakcji Twoich odbiorców, nie masz z nimi kontaktu, trudniej Ci reagować na ich zachowania.
Na pewno zdarzało Ci się słuchać wykładu, kiedy prowadzący mówił coś pisząc na tablicy. Widzisz jedynie plecy
i słyszysz nie do końca wyraźnie jego słowa. Ruchy Twojego ciała mają bardzo duże znaczenie. Stanie plecami lub bokiem do odbiorców to nie jest idealne rozwiązanie. Dlatego warto skierować się przodem do ludzi od czasu do czasu zmieniając kierunek, jeżeli występujesz przed większą publicznością. Warto równocześnie użyć gestykulacji, czyli między innymi wskazując na ważne informacje znajdujące się na slajdach.
Aby cała trójca zadziałała w pełni należy do tego dodać również odpowiednio artykułowane słowa. Zatem po trzecie, kiedy mówisz, to kieruj słowa do ludzi. Jeżeli mówisz, ale do prezentacji odbiorcy nie będą czuli się w pełni zaangażowani. Po raz kolejny zostaniesz z prezentacją dla siebie – już lepiej byłoby nagrać swoje wystąpienie i poprosić organizatorów o jego włączenie, bo chociaż mówiłabyś do kamery (w stronę ludzi).
Skupiaj uwagę słuchaczy używając prostych „komend”
Jeżeli nie pomożesz słuchaczom to sami zdecydują, które informacje są warte uwagi i w cale to nie musi być to co powinni zapamiętać. Dlatego jeżeli mówisz o czymś ważnym poproś odbiorców o skupienie się i skierowanie wzroku na wybrany element, ale upewnij się czy wszyscy patrzą dając im chwilę na zapoznanie się z ryciną, zdjęciem, wykresem, np.: „Spójrzcie teraz Proszę na zdjęcie nr 3. Kto z Państwa wie, dlaczego woda w tym potoku jest spieniona?”. Dzięki takiemu prostemu zabiegowo co jakiś czas jesteś w stanie zmobilizować słuchaczy do podniesienia wzroku, większej uwagi i włączenia się w Twoją prezentację.
Angażuj odbiorców
Angażowanie ludzi łączy się mocno z poprzednim punktem. Arsenał technik jest bardzo duży jednak skupmy się na kilku podstawowych. Jeżeli grupa nie jest duża (do 30 osób) to przychodząc wcześniej możesz z każdym przywitać się oraz przeprowadzić krótką rozmowę. To świetna okazja aby złapać pierwszy kontakt, zaufanie i zebrać informacje o Twojej grupie.
Po drugie zadawaj pytania publiczności. Podobnie jak we wcześniej wymienionym przykładzie opowiadając na przykład o własnym produkcie zapytaj, kto już wcześniej spotkał się z Twoją marką? Kto obsługiwał już ten program? Kto ma podobne doświadczenie do Ciebie? Jaką mają opinię na temat…? Dzięki temu zrobisz mikro badania, które dostarczy Ci kolejnych informacji, pozwolisz na krótką wypowiedź.
Zaproś do zadawania pytań. Jeżeli znasz temat łatwo nawiążesz lepszy kontakt. Wywołasz dyskusję, dzielenie się przez uczestników własnymi spostrzeżeniami i co najważniejsze realny udział ludzi w Twoim wystąpieniu.
Przejdź do pierwszej części wpisu i poznaj najważniejsze zasady autoprezentacji!
Jeżeli masz ochotę przećwiczyć powyższe techniki w praktyce zapraszam na osobiste konsultacje. W zależności od Twoich wymagań i aktualnych potrzeb wybierz opcję indywidualną, szkolenie zamknięte lub warsztaty otwarte w mikro grupie! Wypełnij poniższy formularz i daj nam znać, że zainteresowało Ciebie szkolenie!
Wyślij formularz kontaktowy
- Daj nam znać, że zainteresowało Ciebie szkolenie
- Zaproponujemy najkorzystniejszą formę treningu
- Skontaktujemy się z Tobą, jak najszybciej!
Masz wątpliwości, pytania? Chcesz przedyskutować opcje urozmaicenia Twoich wystąpień?