Zasady autoprezentacji

Poznaj najważniejsze zasady autoprezentacji, które pomogą Ci przygotować się szybciej do przyszłych wystąpień publicznych a  prowadzone prezentacje będą dużo ciekawsze.

  1. Dostosuj wypowiedź do poziomu i wymagań odbiorców

Przed prezentacją pomyśl nad ludźmi. Kto konkretnie będzie Ciebie słuchał? Czy będą to specjaliści w Twojej dziedzinie? Czy będzie to grupa mieszana? A może wśród słuchaczy będą laicy tematu, którzy mają średnie pojęcie o Twojej dziedzinie?

Zasada jest prosta. Im większa wiedza słuchaczy tym bardziej należy skupić się na ważnych, specjalistycznych, szczegółowych informacjach, które mogą ukazać, że znasz świetnie temat i możesz wzbogacić wiedzę tych ludzi. Z kolei wraz ze zmniejszającą się wiedzą odbiorców należy uprościć przekaz, wybrać łatwiejsze pojęcia, skupić się na informacjach podstawowych aby Twój temat był po prostu zrozumiały. Jeżeli skierujesz zbyt twarde informacje do ludzi o niższych kompetencjach to pojawi się niezrozumienie, znudzenie a wręcz wyłączenie tych osób. Zajmą się smartfonami a Ty stracisz czas. Większość pomyśli „O czym to w ogóle było? Chyba chciał się popisać, ze zna temat a my nic nie wiemy (…)” itd.

  1. Wybieraj informacje wedle zasady priorytetu

Przygotowujesz się, prowadzisz prezentację, mówisz 30 minut, później kilka pytań. W trakcie powrotu do domu po raz kolejny pojawia się ta sama myśl: „A mogłam/em jeszcze o tym powiedzieć…”. To oznacza, że zaśmiecasz swoją wypowiedź może nie tyle, że informacjami nieistotnymi, co mniej ważnymi dla zrozumienia tematu. Na tę bolączkę cierpią często ludzie inteligentni, świetnie znający swój temat, posiadający olbrzymią wiedzę. Pojawia się wówczas problem selekcji informacji do 20 minutowej wypowiedzi, bo dla nich wszystko jest ważne. Zdolność wyboru informacji przydatnych dla Twoich odbiorców to prawdziwa sztuka.

Zadanie: Przypomnij sobie Twoją ostatnią wypowiedź, kiedy zabrakło Ci czasu. Wypisz teraz na kartce najważniejsze informacje, które musisz powiedzieć. Następnie wynotuj te dane, przykłady, które chcesz powiedzieć, bo uznajesz je za istotne. W trzecim kroku dopisz jeszcze kilka rzeczy, które ludzie powinni usłyszeć. Przeczytaj powoli całość. Jeżeli przekraczasz założony czas np. 20 minut to znaczy, że masz za dużo materiału i należy wybrany tekst poddać powtórnej selekcji.

  1. Uporządkuj swoją wypowiedź

Nawet dobrze wybrane informacje pozostaną zlepkiem myśli jeżeli nie nadasz im odpowiedniej struktury. Najprostszym rozwiązaniem jest podział Twojej prezentacji na trzy części. Każda dobra wypowiedź ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. We wstępie zachęć ludzi aby chcieli obdarzyć Ciebie uwagą. Powiedz w skrócie czego dziś dowiedzą się użytecznego i jak skorzystają na tym w przyszłości.

W rozwinięciu opowiedz o temacie, podaj użyteczne przykłady, podziel się swoim doświadczeniem i obserwacjami. W ten sposób zbudujesz zaufanie, autorytet a ludzie docenią Twoje praktyczne umiejętności.

W zakończeniu podsumuj całość wypowiedzi. Przypomnij kluczowe wnioski i postaraj się aby ludzie poczuli głód wiedzy i chcieli dowiedzieć się od Ciebie więcej.

  1. Mów o rzeczach ciekawych

Pomyśl o tym co rzeczywiście może zaciekawić Twoich odbiorców. Suche dane są nudne. Slajdów przepełnionych tekstem nikt nie czyta. Pół wypowiedzi opartej na definicjach i skomplikowanych pojęciach nie będzie zachęcające. Kto nie ma w domu encyklopedii lub słownika a jednak nie znam ludzi, którzy dla przyjemności studiują tego typu publikacje. Natomiast co jest dla nas ciekawe?

  • Podawaj przykłady

Znasz temat. Obserwujesz otoczenie zatem najprawdopodobniej masz interesujące spostrzeżenia. Zatem ujrzyj ich w Twojej prezentacji. Jeżeli ludzie czekają na dość szczegółowe informacje, to zamiast przeklikania 15 slajdów lepiej wytłumacz jedno ciekawe zagadnienie. Występujesz przed marketingowcami to pokaż im świetną kampanię i jej rezultaty. Tłumaczysz zagadnienie grupie zawodowców (np. elektryków) i chcesz sprzedać im nowy system, to powiedz jak i gdzie go zastosować oraz wskaż korzyści. Jeżeli przedstawiasz określony produkt, to daj konkretne przykłady zysku, profitów i rezultatów jakie osiągnęli inni użytkownicy.

  • Podziel się własnym doświadczeniem

Nie ma nic lepszego jak Twoje własne doświadczenia. To one pokazują, że żyjesz tematem. Masz za sobą  sukcesy i porażki. Nie boisz podzielić się własnymi przeżyciami, bo chcesz pokazać jak inni łatwiej mogą poradzić sobie z wyzwaniem lub ostrzeżesz ludzi przed pewnymi zagrożeniami. To jest prawdziwa wartość, kiedy ludzie uczą się na Twoich życiowych i zawodowych doświadczeniach.

Przejdź do drugiej części wpisu i poznaj najważniejsze zasady wystąpień publicznych!

Jeżeli masz ochotę przećwiczyć powyższe techniki w praktyce zapraszam na osobiste konsultacje. W zależności od Twoich wymagań i aktualnych potrzeb wybierz opcję indywidualną lub szkolenie zamknięte w mikro grupie!

Masz wątpliwości, pytania? Chcesz przedyskutować opcje urozmaicenia Twoich wystąpień?

Zamów bezpłatną konsultację! tel: 664 443 584

FORMULARZ KONTAKTOWY

Administratorem Twoich danych osobowych jest DRIM Piotr Dubiński. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z użytkownikami strony). Twoje dane będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Ci odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.